Ingrid Olava er tilbake med sin krystallklare stemme og enorme formidlingsevne. Albumet Blomster & Post slippes 1. september.
Olava har komponert og skrevet alle ni låtene selv, som handler om livet. Om angst for både apokalypse og for å møte eksen på gata. Det å bli mor, om døden, om å ville bli Jeanne d’Arc, men ende opp som fornøyelsespark. Om veien hjem, om man kan bli fremkalt igjen, og om lyset.
Albumet har grodd ut av en lengsel etter en ny normaltilstand, post-barnefødsler, post-dødsfall i nær familie og post-flytting-på-landet. Albumet er også blitt til i det Ingrid Olava beskriver som det rare ingenmannslandet hvor man kalles semi-etablert, der man verken kan seile utelukkende på noe som allerede finnes, men heller ikke forvente at man er ny og spennende.
– Noe av det gøyeste med italiensk mat er at det ofte bare tar minutter å lage selve maten, men årevis å frembringe råvarene. Det er på mange måter et paradoks, men samtidig virker det så fantastisk at det er nettopp sånn. At tid og omsorg som legges ned i å dyrke frem, mate, gjødsle, luke ugress, vanne, høste, konservere og tilberede skal kulminere i en umiddelbar opplevelse som er større enn summen av alle de små og store handlingene som ligger bak. Dette er blitt måten jeg også drømmer om at musikk skal være, sier Ingrid Olava.
Mer personlig og direkte en noengang
Det norske språket bringer oss tetter på. Et ansvar og et privilegium Ingrid Olava på ingen måte tar for gitt. Nærmere kjernen og mer direkte og personlig enn noen gang tidligere.
– Jeg skriver på norsk. Det er mange grunner til det. Jeg tenkte på det i årevis før det faktisk ble sånn, jeg kjente at det var umulig å se for seg livet som artist langt frem i tid på noe annet vis. Tror det ikke bare handler sangene i seg selv, men også om hvor stor del av virket mitt de faktiske møtene med publikum utgjør. Å snakke med publikum er blitt en viktig del av hvem jeg er på scenen og når språket jeg synger på er det samme som jeg snakker på, så oppleves alt så mye mer sammenvevd.
Litterært føles det som jeg har fått mangedoblet den språklige paletten, så tekstene på dette albumet er derfor litt all-over-the-place for å bruke et godt norsk uttrykk, men det lever jeg fint med. Hver sang har en egen indre logikk på tross av at noen av dem nok drar i litt ulike poetiske retninger.
Platedirektør, artist og produsent
Blomster & Post er produsert av Ingrid Olava selv og gis ut på hennes eget selskap. At det er blitt sånn kan ikke tilskrives en plutselig og ny selvtillit, men kanskje heller en langsom erkjennelse av at ikke svarene trenger å ligge så langt unna artisten selv.
– Å ta absolutt alt ansvaret er en enorm frihet. Heldigvis har jeg hatt med meg et ambisiøst kunstnerisk lag i studio, så innholdet oppstår på ingen måte i et vakuum. Jeg har gått løs på mine egne skisser med stor tro på at musikk skapes i samspill med andre, så sånn sett tilhører dette albumet på alle vis.
Med seg på albumet høres et stjernelag av musikere. Jo Berger Myhre, Erland Dahlen, Bugge Wesseltoft, Lise Sørensen Voldsdal og Kaja Fjellberg Pettersen.
Debuten «Juliet’s Wishes» ble sluppet for 15 år siden i år og understreker tematikken på en enda sterkere måte. Livet har skjedd i mellomtiden, og Ingrid Olavas krystallklare stemme og enorme formidlingsevne er for lengst opplest og vedtatt en ekte nasjonalskatt. Ingrid Olava har på 15 år gitt oss en omfattende katalog og har et stadig voksende publikum. Dette nye kapittelet på norsk føles umiddelbart som noe av den mest vesentlige og megetsigende kunsten vi kunne fått.
Ingrid Olava har tatt en naturlig pause fra musikken i noen år, men hun har alltid hatt musikken i hjertet sitt. Nå har hun valgt å synge på norsk, og dette har gjort låtskrivingen mer personlig og direkte enn noen gang før. Det nye albumet er en direkte refleksjome formidlingsevne har gjort henne til en ekte nasjonalskatt, og nå kan du oppleve henne live på scenen. Hun vil fremføre noen av sine nye sanger, inkludert «Ingenting Er Over» og «826», som vil åpne og avslutte «Livets EP», som slippes 1. september.